Czteroko³owiec lekki to tzw. mikrosamochód przeznaczony do przemieszczania siê po drogach. W niektórych sytuacjach mo¿e stanowiæ tañsz± i bardziej kompaktow± alternatywê dla klasycznego pojazdu. Aby usi±¶æ za kierownic± czteroko³owca lekkiego, trzeba mieæ jednak odpowiednie uprawnienia. Sprawd¼, jak definiuje siê mikrosamochód i jakie prawo jazdy upowa¿nia do jego prowadzenia.
Co to jest czteroko³owiec lekki?
Definicja legislacyjna czteroko³owca lekkiego znajduje siê w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Ta niezwykle wa¿na ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku okre¶la prawa i obowi±zki wszystkich uczestników ruchu drogowego. W art. 2 pkt 42c regulacji przeczytasz, ¿e czteroko³owiec lekki to pojazd:
-
o masie w³asnej poni¿ej 350 kg;
-
skonstruowany w sposób uniemo¿liwiaj±cy jazdê powy¿ej 45 km/h.
Wg regulacji unijnych dopuszczalna masa ca³kowita pojazdów czteroko³owych objêtych rozporz±dzeniem 68/2013 (homologowanych wed³ug tego rozporz±dzenia) nie mo¿e przekroczyæ maksymalnej masy ca³kowitej podanej przez producenta. Ponadto dopuszczalna ³adowno¶æ czteroko³owca lekkiego nie mo¿e byæ wy¿sza ni¿ 200 kg.
Czteroko³owiec lekki, podobnie jak zwyk³y czteroko³owiec i ka¿dy inny pojazd przemieszczaj±cy siê legalnie po drodze, musi byæ wyposa¿ony w tablice rejestracyjne. „Blachy” umieszcza siê zawsze z ty³u mikrosamochodu. Je¶li z przodu czteroko³owca przewidziano miejsce na rejestracjê, powinna siê ona znale¼æ równie¿ tam.
Czym jest czteroko³owiec inny ni¿ lekki?
Prawo wyró¿nia równie¿ pojêcie „czteroko³owiec inny ni¿ lekki”. Jest to pojazd o masie w³asnej wiêkszej, ni¿ czteroko³owiec lekki i bez ograniczenia prêdko¶ci do 45 km/h. Zgodnie z zapisami zawartymi w ustawie s³u¿y on do przewozu osób lub ³adunków z wy³±czeniem auta osobowego, ciê¿arowego i motocykla. Przy przewozie rzeczy masa w³asna czteroko³owca nie mo¿e przekraczaæ 550 kg (bez uwzglêdniania masy akumulatorów przy napêdzie elektrycznym), a przy przewozie osób — 400 kg. Dopuszczalna ³adowno¶æ czteroko³owca do przewozu rzeczy nie mo¿e byæ wy¿sza ni¿ 1000 kg, a czteroko³owca do przewodu osób — wy¿sza ni¿ 200 kg.
Popularne modele czteroko³owców lekkich
Produkcj± czteroko³owców lekkich nie zajmuj± siê najwiêksze koncerny samochodowe takie jak Mercedes, BMW czy Volkswagen. W wytwarzaniu mikrosamochodów specjalizuj± siê za to francuskie marki Ligier, Aixam i Microcar. Projektowaniem i produkowaniem niewielkich pojazdów o masie do 350 kg zajmuje siê te¿ w³oska firma Piaggio bêd±ca ¶wiatowym liderem na rynku motocykli. Piaggio tworzy te¿ samochody, skutery i samoloty.
Szczególn± popularno¶ci± w¶ród kierowców ciesz± siê poni¿sze modele czteroko³owców lekkich:
-
Ligier JS50 Elegance ICE;
-
Ligier JS50 Young;
-
Ligier JS60 CHIC SUV Extreme;
-
Microcar Due 6 Plus;
-
Microcar Due 6 Premium Ice;
-
MICROCAR M.GO6 X;
-
Aixam Coupé GTI;
-
Aixam Crossline Evo;
-
Aixam Crossover Premium.
Kto mo¿e prowadziæ czteroko³owiec lekki?
Wokó³ kwestii dotycz±cych uprawnieñ do kierowania czteroko³owcami lekkimi naros³o wiele mitów. Czê¶æ osób twierdzi, ¿e za kierownicê takiego mikrosamochodu mo¿e wsi±¶æ ka¿dy, kto ukoñczy³ 18. rok ¿ycia i legitymuje siê dowodem osobistym. Ustawa o kieruj±cych pojazdami jednak jasno mówi, ¿e do prowadzenia mikrosamochodu niezbêdne s± odpowiednie uprawnienia. A wiêc kto mo¿e „wsi±¶æ za kó³ko” czteroko³owa lekkiego? Aby uzyskaæ do tego upowa¿nienie, trzeba przej¶æ kurs na prawo jazdy i zdaæ egzamin na kat. AM. Takie prawo jazdy stanowi alternatywê dla obowi±zuj±cej do 2013 roku karty motorowerowej i jest w zasiêgu osób, które ukoñczy³y 14. rok ¿ycia. Co ciekawe, upowa¿nia nie tylko do prowadzenia mikrosamochodu o masie poni¿ej 350 kg, roweru czy motoroweru, ale równie¿ do kierowania zespo³em pojazdów z³o¿onym z motoroweru lub czteroko³owca lekkiego i przyczepy (tylko w na terenie Polski).
Kurs na prawo jazdy AM to koszt rzêdu 900-1500 z³. Do ceny za szkolenie trzeba te¿ doliczyæ badania lekarskie (200 z³), zdjêcie, op³atê za egzamin w wojewódzkim o¶rodku ruchu drogowego (250 z³) i wydanie prawa jazdy (100,50 z³).
Warto wiedzieæ! Od 2022 roku za kierowanie czteroko³owcem lekkim bez niezbêdnych uprawnieñ grozi grzywna w wysoko¶ci co najmniej 1500 z³. Takie wykroczenie mo¿e skutkowaæ równie¿ wydaniem zakazu prowadzenia pojazdów. |
Czy czteroko³owca lekkiego dotyczy homologacja?
Pojazdy silnikowe przed dopuszczeniem do ruchu drogowego musz± przej¶æ skomplikowane procedury weryfikacyjne. Za sprawdzenie ich stanu technicznego odpowiada konkretny organ, tj. Dyrektor Transportu Dozoru Technicznego (TDT). Wystawia on tzw. ¶wiadectwo homologacji uwzglêdniaj±c przynale¿no¶æ pojazdu do konkretnej kategorii okre¶lonej w Rozporz±dzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 roku. Przyk³adowo grupa oznaczona liter± „M” dotyczy aut osobowych, „N” — samochodów ciê¿arowych a „O” — przyczep i naczep. Czteroko³owce, wraz z pojazdami dwuko³owymi i trzyko³owymi, zaliczaj± siê do kategorii „L”.
Kategoria “L” dzieli siê na wiele podkategorii, a lekkie czteroko³owce nale¿± do zbioru oznaczonego L6e. Zgodnie z rozporz±dzeniem pojazdy zaliczaj±ce siê do tej grupy musz± spe³niaæ okre¶lone wytyczne dotycz±ce specyfikacji technicznej. Oprócz opisywanego wcze¶niej ograniczenia prêdko¶ci do 45 km/h kategoria L6e narzuca konieczno¶æ zachowania maksymalnej masy w stanie gotowym do jazdy poni¿ej 425 kg. Informuje równie¿, ¿e pojemno¶æ silnika czteroko³owca lekkiego powinna byæ mniejsza ni¿ 50 cm3. Dodatkowo w poje¼dzie mog± byæ maksymalnie 2 miejsca siedz±ce.
W obrêbie kategorii „L” wyró¿nia siê:
-
pojazd L6eA — lekki czteroko³owiec drogowy o maksymalnej ci±g³ej mocy znamionowej lub netto ≤ 4000 W;
-
pojazd L6eB — lekki czteroko³owiec, który ma zamkniêt± kabinê dla kierowcy i pasa¿erów bêd±c± dostêpn± maksymalnie z trzech stron. Cechuje siê maksymaln± ci±g³± moc± znamionow± lub netto ≤ 6000 W. Podkategoria pojazdu L6eB dzieli siê na podkategoriê L6eBU (mikrosamochód do przewozu towarów) i podkategoriê L6eBP (mikrosamochód do transportu pasa¿erów);
-
L6e-BP — s³u¿y do przewozu ludzi i ró¿ni siê od pojazdu spe³niaj±cego wymagania kategorii L6e-BU;
-
L6e-BU — to pojazd wyposa¿ony w zamkniêt± lub otwart± przestrzeñ ³adunkow± i powierzchniê dla ludzi. Obszary te musz± byæ od siebie oddzielone sztywn± przegrod±. Miejsce do przewozu towarów ma mie¶ciæ sze¶cian o boku mierz±cym 60 cm.
Co przepisy mówi± o je¼dzie czteroko³owcem lekkim?
Osoby zdecydowane na podró¿owanie czteroko³owcem lekkim po drogach publicznych musz± zadbaæ o dope³nienie obowi±zku rejestracji, a tak¿e o wykupienie polisy OC. Niedopilnowanie którego¶ z tych warunków mo¿e wi±zaæ siê z bardzo nieprzyjemnymi konsekwencjami, np. w czasie rutynowej kontroli drogowej lub st³uczki. Ponadto kieruj±cy mikrosamochodami s± zobowi±zani do przestrzegania zasad ruchu drogowego. Czteroko³owce lekkie maj± zakaz:
-
przemieszczania siê po drogach szybkiego ruchu i autostradach;
-
podró¿owania po pla¿ach i po obszarze parków krajobrazowych czy narodowych;
-
przeje¿d¿ania przez wa³y przeciwpowodziowe i wzd³u¿ ich korony (poza miejscami wyznaczonymi).
Kierowców czteroko³owców lekkich dotycz± te¿ pewne ograniczenia co do przewozu pasa¿erów. Je¶li w mikrosamochodzie znajduje siê dziecko w wieku do 7. lat, prowadz±cy mo¿e jechaæ z prêdko¶ci± maksymalnie 40 km/h.
Podsumowanie
-
Czteroko³owiec lekki to niewielki samochód o masie w³asnej poni¿ej 350 kg, który zosta³ skonstruowany w sposób uniemo¿liwiaj±cy jazdê powy¿ej 45 km/h. S³u¿y do przewozu pasa¿erów lub ³adunków.
-
Do prowadzenia czteroko³owca lekkiego uprawnia prawo jazdy kategorii AM, które mo¿na uzyskaæ po ukoñczeniu 14. roku ¿ycia.
-
Za prowadzenie czteroko³owca lekkiego bez wymaganych uprawnieñ grozi grzywna w wysoko¶ci 1500 z³.
-
Czteroko³owce lekkie klasyfikuje siê jako kategoriê homologacyjn± L6e.
-
Zasady kierowania mikrosamochodu okre¶laj± przepisy ruchu drogowego.