Pod koniec sierpnia 2023 roku w Polsce by³o zarejestrowanych niemal 50 tys. samochodów ca³kowicie elektrycznych (BEV, ang. battery electric vehicles). Tak szybki rozwój elektromobilno¶ci to wypadkowa wielu czynników, m.in. spadku cen „elektryków”, ich pozytywnego wp³ywu na ¶rodowisko oraz wprowadzania coraz to nowych modeli przez liderów rynku motoryzacyjnego. Auta bezemisyjne nie s± jednak pozbawione niedoskona³o¶ci. Przeczytaj, jakie zalety i wady maj± samochody elektryczne.
Samochody elektryczne a ¶rodowisko
W 2017 roku sektor transportu odpowiada³ za 27% ³±cznej emisji gazów cieplarnianych w pañstwach Unii Europejskiej, z czego a¿ 72% przypisuje siê transportowi drogowemu. Pojazdy mechaniczne odpowiadaj± za emisjê zanieczyszczeñ ze wzglêdu na konieczno¶æ spalania paliw, ¶cieranie ok³adzin uk³adu hamulcowego i opon. Nie ma siê wiêc co dziwiæ, ¿e zdaniem wielu osób samochody elektryczne, zarówno te osobowe jak i u¿ytkowe, mog± pomóc w zredukowaniu presji wywieranej przez transport drogowy na ¶rodowisko naturalne.
Bazowym argumentem osób sprzeciwiaj±cych siê rozwojowi elektromobilno¶ci s± kwestie zwi±zane z rodzim± struktur± energetyczn±. Powszechnie wiadomo, ¿e wiêkszo¶æ energii elektrycznej w Polsce wytwarza siê za pomoc± ¼róde³ konwencjonalnych, g³ównie wêgla kamiennego i brunatnego. Mimo to od wielu lat notuje siê wzrost udzia³u odnawialnych ¼róde³ energii, przy jednoczesnym spadku wykorzystania wêgla. Dlatego mo¿na przewidywaæ, ¿e trwaj±ca transformacja energetyczna pozwoli na mniejsze zanieczyszczenia ¶rodowiska i umo¿liwi pozyskiwanie jeszcze wiêkszej ilo¶ci czystej energii z wiatru, wody czy s³oñca.
Zrównowa¿ona produkcja samochodów elektrycznych
Mimo du¿ego udzia³u wêgla w strukturze energetycznej nie ma w±tpliwo¶ci, ¿e samochody elektryczne s± mniej szkodliwe, ni¿ pojazdy spalinowe. Rozwój sektora elektromobilno¶ci wspiera zrównowa¿ony rozwój, a producenci aut typu BEV wk³adaj± du¿o wysi³ku w maksymalnie ograniczenie emisyjno¶ci na wszystkich etapach produkcji.
-
Firma Volkswagen deklaruje wykorzystanie 100% zielonej energii przy wytwarzaniu ogniw litowo-jonowych.
-
Marka BMW zapewnia o zaoszczêdzeniu 78% emisji CO2 w czasie produkcji swoich pojazdów w latach 2006-2022.
-
Przedsiêbiorstwo Tesla o¶wiadcza, ¿e w 2021 r. uniknê³o emisji 8,4 mln ton CO2.
-
Firma Nissan pozyskuje energiê z dachu s³onecznego znajduj±cego siê na jednym z budynków marki w Amsterdamie, co pozwala na pokrycie 70% jej rocznego zapotrzebowania.
Jakie s± zalety samochodów elektrycznych dla kierowcy?
Bezemisyjna jazda i zrównowa¿ona produkcja to niew±tpliwe zalety samochodów elektrycznych, jednak dla wielu kierowców nie s± one a¿ tak istotne. Wiêkszo¶æ osób podczas wyboru pojazdu odk³ada na bok kwestie ekologiczne, zwracaj±c wiêksz± uwagê na wygl±d, wyposa¿enie, funkcjonalno¶æ czy osi±gi auta. Przy podejmowaniu decyzji o zakupie samochodu zasilanego zielon± energi±, warto wzi±æ pod uwagê to, ¿e samochody w pe³ni elektryczne:
-
s± tanie w utrzymaniu — nie potrzebuj± tak du¿ej ilo¶ci p³ynów eksploatacyjnych, a przejechanie 100 km „elektrykiem” kosztuje mniej, ni¿ autem spalinowym;
-
cechuj± siê wydajno¶ci± i ma³o skomplikowan± budow±;
-
zapewniaj± komfort akustyczny;
-
gwarantuj± maksymalny moment obrotowy i bardzo dynamiczne przyspieszenie;
-
mog± przemieszczaæ siê po buspasach (taki przywilej obowi±zuje do koñca grudnia 2025 roku);
-
maj± mo¿liwo¶æ darmowego postoju w obszarach p³atnego parkowania. Mog± te¿ wje¿d¿aæ do stref czystego transportu;
-
pozwalaj± na wykonywanie wy¿szych odpisów amortyzacyjnych (odpis z tytu³u zu¿ycia samochodu z napêdem konwencjonalnym stanowi koszt uzyskania przychodu do warto¶ci 150 tys. z³. Przy autach elektrycznych warto¶æ graniczna kosztu uzyskania przychodu wynosi 225 tys. z³);
-
s± bezterminowo zwolnione z akcyzy (przepis ten obowi±zuje od lutego 2018 roku).
Jakie minusy wynikaj± z jazdy samochodem elektrycznym?
W samochodach bezemisyjnych wykorzystuje siê bardzo nowoczesne technologie i wysokiej jako¶ci komponenty. Innowacyjno¶æ przek³ada siê na ceny pojazdów bezemisyjnych, które jak na razie s± do¶æ wysokie. Zbyt du¿y koszt to dla wielu kierowców prawdopodobnie najwiêkszy minusem i ma³o kto mo¿e sobie pozwoliæ na zakup tak drogiego pojazdu.
Osoby, u których czynnik finansowy nie jest a¿ tak istotny, zwracaj± szczególn± uwagê na:
-
konieczno¶æ czêstego ³adowania — w samochodach elektrycznych alternatyw± dla tankowania jest uzupe³nianie energii w akumulatorze. W zale¿no¶ci od poziomu roz³adowania, temperatury na dworze i mocy ³adowarki ³adowanie mo¿e trwaæ od godziny do nawet kilkudziesiêciu godzin;
-
ograniczona sieæ stacji ³adowania — infrastruktura ogólnodostêpnych punktów umo¿liwiaj±cych uzupe³nienie energii w akumulatorze wci±¿ siê rozwija, jednak dla wielu osób mo¿e byæ na ten moment niewystarczaj±ca (zw³aszcza w ma³ych miejscowo¶ciach);
-
konieczno¶æ postoju na ³adowanie w trasie — podczas planowania dalekich wyjazdów nale¿y uwzglêdniæ d³u¿sze przerwy na uzupe³nianie baterii, co przy pokonywaniu sporych odleg³o¶ci mo¿e okazaæ siê nieco k³opotliwe.
Spadek cen samochodów elektrycznych
Samochody elektryczne s± dro¿sze od aut zasilanych spalinowo, a ich cena znacznie wykracza poza mo¿liwo¶ci bud¿etowe wielu kierowców. Mimo to obserwuje siê znaczny spadek stawek za poszczególne modele oraz wprowadzanie coraz to nowych pojazdów przeznaczonych dla osób o mniej zasobnym portfelu. Obni¿enie cen samochodów elektrycznych to skutek zwiêkszenia skali produkcji modeli z napêdem elektrycznym oraz spadku kosztów produkcji.
Najdro¿szym elementem samochodów typu BEV s± akumulatory sk³adaj±ce siê z ogniw litowo-jonowych. Jeszcze w 2015 roku sam koszt baterii stanowi³ niemal 60% ceny auta elektrycznego. W 2020 roku akumulator to zaledwie 30% wydatku na samochód. Prognozuje siê, ¿e w 2025 roku udzia³ ceny akumulatora w ³±cznej kwocie za pojazd spadnie do 20%. Warto podkre¶liæ, ¿e spadkowi stawek za baterie litowo-jonowe towarzyszy zredukowanie kosztów produkcji pozosta³ych komponentów do BEV — silników elektrycznych, falowników czy elektronicznych podzespo³ów.
Czy samochody elektryczne s± bezpieczne?
Niektórzy kierowcy maj± liczne obawy co do bezpieczeñstwa samochodów elektrycznych. Najczê¶ciej dotycz± one:
-
po¿aru — za ryzyko zap³onu w pojazdach zeroemisyjnych odpowiada akumulator. Nale¿y jednak pamiêtaæ, ¿e zapalenie auta elektrycznego nie jest bardziej niebezpieczne od po¿aru samochodu spalinowego. Ponadto w „elektrykach” stosuje siê liczne zabezpieczenia przed czynnikami mog±cymi wywo³aæ zap³on, m.in. system awaryjnego wy³±czania wysokiego napiêcia czy zaporê ogniow±;
-
procesu ³adowania — uzupe³nianie energii w akumulatorze nie stwarza ¿adnego zagro¿enia, nawet w czasie opadów atmosferycznych. Co wiêcej, z³±cza s³u¿±ce do ³adowania oraz stacje s± wyposa¿one w specjalne technologie, aby zagwarantowaæ u¿ytkownikom maksymalnie bezpieczeñstwo.
Warto te¿ podkre¶liæ, ¿e testy zderzeniowe przeprowadzone na samochodach elektrycznych wykaza³y ich identyczny (lub nawet wy¿szy) poziom bezpieczeñstwa wzglêdem pojazdów z napêdem konwencjonalnym. Za wyj±tkow± odporno¶æ aut zeroemisyjnych na zderzenia odpowiada w g³ównej mierze lokalizacja akumulatora trakcyjnego. Bateria umieszczona w pod³odze auta powoduje obni¿enie jego ¶rodka ciê¿ko¶ci i tym samym wp³ywa na zmniejszenie ryzyka dachowania. Ponadto w samochodach elektrycznych czêsto stosuje siê dodatkowe usztywnienie konstrukcji, co pozwala zwiêkszyæ wytrzyma³o¶æ na uszkodzenia.
Podsumowanie
-
Samochody elektryczne s± znacznie bardziej przyjazne ¶rodowisku, ni¿ ich spalinowe odpowiedniki.
-
Producenci pojazdów bezemisyjnych dbaj± o kwestie zwi±zane z ekologi± i zrównowa¿onym rozwojem.
-
Samochody elektryczne s± tañsze w utrzymaniu i pozwalaj± kierowcy na korzystanie z licznych przywilejów.
-
Auta bezemisyjne mog± przemieszczaæ siê po buspasach i parkowaæ za darmo w strefach p³atnego parkowania.
-
Najwiêksz± wad± samochodów elektrycznych jest ich wysoka cena.